Konkurranse!!

Er det noen som har et godt forslag til hva som kan være galt her??

Får ikke start på motoren...

Kom med forslag i kommentarfeltet!

En av de som kommer med forslag får en liten premie i posten!

NB: Husk å legg inn mailadresse så jeg får kontaktet deg om du vinner!

18 kommentarer

Doc og Dask

14.05.2017 kl.20:25

Enten er det toppen som mangler du skal frem til, eller så er det bare det at det mangler noen pils til mekkinga ;-)

Arbeidskar

14.05.2017 kl.20:58

Doc og Dask: Hehe, det mangler nok både eksosmanifoil, topper og sylindere der, tar de med hjem for å ta ut sylinderforingene og rense kjølekanalene.

Dere er med i trekningen!

Hege Kristin

14.05.2017 kl.23:06

beklager, men jeg har ikke peiling på bil. haha xD

Arbeidskar

14.05.2017 kl.23:10

Hege Kristin: Hehe, dette er en tosylindret båtmotor på 26 hk, hadde blitt tamt i en bil... ;-)

Jeg vet hva som er galt, det mangler masse deler som jeg har tatt med hjem for å renovere.

Du er uansett med i trekningen etterhvert! :-)

Stein tore

15.05.2017 kl.00:34

Ser det magler en slange på den blanke toppa nederst til venstre på bildet. Også tror jeg du har en olje leksasje 👍

Arbeidskar

15.05.2017 kl.01:25

Stein tore: Hmm, så hvis jeg setter på slangen og tørker opp oljen er det bare å vri om nøkkelen? ;-)

Du er med i trekningen!

Ragnar

15.05.2017 kl.05:12

Det ene stempelet sitter høyt misttenker noe er røket der råde eller bærelager. + ojeleksje kansje vannlekesje anbefaler full overhaling.

Ragnar

15.05.2017 kl.06:00

Tydeligt at moe er galt med fremste Sylinder ( de er jo tatt av ) :) + tetning til ventilene

Arbeidskar

15.05.2017 kl.06:40

Ragnar: Hehe, får nok ikke start før motoren er montert igjen nei... ;-)

Kjøleproblemer, så jeg har tatt med sylindere, topper og eksosmanifoil hjem for å ta ut sylinderforingerog rense kjølekanalene.

Du er med i treknongen!

Helge

15.05.2017 kl.18:19

Her har du et klassisk eksempel på ka som skjer med slark i kardangen og når det er glemt å smøre vrengebolten med kyllingfett. Bare å rense,stake,staure, hone og frese. Så får nok sjøgampen livsgnist igjen.

Arbeidskar

15.05.2017 kl.18:33

Helge: Da er det ikke rart jeg fikk problemer, jeg brukte sleggefett, ikke kyllingfett!!!

Du er med i trekningen!

15.05.2017 kl.22:40

Loddet til utfaret skal være på bunn av sjøen.. ikke inni båten😉

Arbeidskar

15.05.2017 kl.22:51

Anonym: Hmm, den skjønte jeg faktisk ikke...

Loddet til utfaret??

Sverre Joramo

15.05.2017 kl.23:12

Når jeg ser en sånn motor, så får jeg nostalgiske følelser. Hadde engang en svensk Albin O21 - 10 HK, som jeg skrudde opp og igjen - opp og igjen....osv.

Ser at du har fått mange fine forslag, og regner med at du egentlig har full kontroll sjøl, men i alle fall hva gjør man ikke for å være med i en spennende trekning....så: Du kan jo begynne med å sette inn ventilene. Sjekk om ventilløfterne og fjærene er på plass. Splinten som skal gjennom ventilløfteren og samtidig hode fjæra på plass kan ofte være litt trikky å få på plass, men det går med et skrujern og en tang med smal kjeft. Mulig at du også må file til koningene på ventilhullene. Så må du nok ta ut gjengeboltene og planslipe toppen av blokka. Så får du kjøpe deg en ny topp-pakning og kanskje smøre litt fett mellom den og toppen av blokka. Pass også på at selve toppen er planslipt før du setter den ned over gjengeboltene som du allerede har fått på plass. Det kan se ut som om manifoilen sitter fast på toppen. Stemmer det? UPS.UPS!!! Det ser ut til at stemplene står helt på skjeve. Det kan se ut til at du må ta av hele bunnpanna og skifte ut stempelfestene til kamakslingen. Og så er det vel bare å feste oljeledningen og kjølerøret. (Her kom det kanskje noen ikke-faguttrykk) - men du skjønner hva jeg mener. Dersom det elektriske anlegget funker, så er det bare å vri på nøkkelen....og BE!

Arbeidskar

15.05.2017 kl.23:22

Sverre Joramo: Takk for tips, men ventilene har jeg ikke tenkt å røre, de sitter fint i toppene, og motoren har fungert kjempefint bortsett fra kjøleproblemene.

Har tatt med topper og sylindere hjem, har tatt ut sylinderforingen i den ene, og det var ikke rart jeg hadde dårlig kjøling! Det lå masse dritt i kjølekanalene, så skal gjøre det samme med den andre før jeg vasker grundig, får på litt lakk, og monterer alt sammen igjen med nye slanger og pakninger.

Du er selvsagt med i trekningen!

Rikke

17.05.2017 kl.12:28

Kan nok ikke hjelpe deg der, null peiling på motorer :p

Arbeidskar

17.05.2017 kl.12:32

Rikke: Hehe, jeg vet hva som er galt. ;-)

Du er uansett med i trekningen!

Arbeidskar

22.05.2017 kl.23:27

http://arbeidskar.blogg.no/1495487487_vi_har_en_vinner.html

Vinneren ble Helge!

Skriv en ny kommentar

Arbeidskar

Arbeidskar

38, Sørum

Opprinnelig fra Namdalen, bor på en gård i Sørum sammen med hunden Odin. Jobber med transport, fritiden går med til båtliv, jakt, skyting, leke handyman, og Odin. Jeg kan nås på kenneth@knor.no Instagram: arbeidskar.blogg.no

Kategorier

Arkiv

hits